Tuesday 19 April 2016

MAKLUMAT PERTUBUHAN

MAKLUMAT AM


  • NO RUJUKAN : PPM-009-04-27022009
  • KATEGORI PERTUBUHAN : SOSIAL
  • SUB-KATEGORI PERTUBUHAN : KETURUNAN
  • NAMA PERTUBUHAN : PERTUBUHAN WARISAN MELAYU-BUGIS NEGERI MELAKA
  • ALAMAT PERTUBUHAN : BATU 5 1/2 KAMPUNG PINANG A, BATANG TIGA, 76400 TANJUNG KLING MELAKA

1 comment:

  1. Aslmkm wr wb..ingin sy menyampaikan risalah ini tapi tiada tahu hala tuju...kepada siapa... Diharap sudi kiranya pihak tuan menjadi penasihat sy ini.. Insyallah... Dengan nama allah sy mulai..

    Sy adalah penerus warisan kesultanan johor riau lingga
    Dilahirka disingapura mendapat didikan dsekolah melayu rendah dan kemenegah.. Tulisan ini diharap dapatlah saudara2ku faham intipatinya insyallah..
    Sy mulai dengan sejarah yq saya kira sy fahami benar adanya.. Dari alm. Sultan sulaiman badrul al alamshah
    Tarikh mangkat 1760.. Baginda adalah penganti sultan mahmud banten yg disingkir.. Setelah wafatnya sulatan sulaman... Anaknda nya Raja Ahmad @ Mat daeng @ Sultan ahmad Riayatshah 1752_187- berusia 9tahun1761 dinobat menerajui tahta baginda johor riaulingga pahang.. Dlm penulisan sejarahwan barat raja amad mangkat dalam usia muda.. Walhasil baginda dan saudaranya raja muhammad telah di bawa keSelangor dibawah jagaan Sultan selangor pertama Sultan salehudin@ Raja LUMU.. Baginda dewasa terlibat dgn peperang menentang kedah... Dan pernah menjadi SULTAN PERAK.. DARI BAGINDA lahirlah saorang sultan Sultan AbuBakar1850-1935 yg mengusai riaulingga.. Badinda abubakar adalah. Sultan yg memindahkan kerajaan lingga ke johor serta mendaulatkan seluruh tanah melayu. @melaka empayer 1885 yg diakui raja raja eropah@ Ratu Victoria.. Dan tertubuhnya undg2 islam 1895.. Dan thn 1918 baginda dikhianati olih temg.abd rahman@maharaja abubakar... Dari baginda @sultan abubakar lahirlah Tmj tuanku muhameddiah1907-1989 Pewaris kesultanan johor riaulingga@empayer melaka yg lahir di istana besarjohor ke klang (melaka-singapura) dari baginda ini lahirlah Raja Mahadi@ ymtuanku mahadi 1935-2015 pewaris Sultan Selangor@Tanah melayu dan wilayahnya.... sewaktu kelahiran nya pertikaian melaka dan selangor olih dua opu terjadi sejarahnya dan tahun diputarbelit olih sejarahwan barat dan warga akhirnya beliau dibawa ke tangga batu dibesarkan conflict ini terjadi kerana kolonal dan penderhaka ingin mengabisi waris kesultanan agong melayu bugis baginda disemagamkan tidak jauh dari paman@ bapa2 saudaranya Raja Abbullah dan Raja Ismail.. Segala document. Resmi dan Mohor draja. Lambang kedaulatan tanah melayu dari raja raja eropah@ ingris masih ada pd sy dan sebarang pertanyaan sila email d alwai1961@gmail.com sekian

    ReplyDelete